Clean Language

“Als je alles begrijpt, ben je niet goed geïnformeerd”

Dit Japanse gezegde is een prachtig uitgangspunt voor iedereen die werkt in het onderwijs. Het is belangrijk om als leraar nieuwsgierig te blijven naar het unieke in elke leerling en naar wat hem of haar beweegt. Jouw oprechte en onbevooroordeelde belangstelling helpt leerlingen om zichzelf te ontdekken en eigenaar te worden van hun eigen leerproces en toekomst.

Voor leraren die dit onderschrijven, is Clean Language een handig hulpmiddel. Deze vraagtechniek is ontwikkeld door David Grove (1950-2008), een psychotherapeut uit Nieuw-Zeeland, en bestaat uit een set neutrale vragen en regels. De techniek helpt om je eigen aannames en adviezen achterwege te laten en leerlingen zelf te laten nadenken over hun patronen en gewenste uitkomsten. De vragen zijn ook goed bruikbaar in gesprekken met ouders en collega’s.

Wat kan ik voor je betekenen?

Voor deze activiteiten werk ik samen met Clean Language Nederland.

  • Masterclass Clean Language. In deze masterclass krijg je inzicht in de techniek, leer je de basisvragen hanteren en ervaar je hoe het is om echte open vragen te stellen en te beantwoorden.
  • Gastles in de klas. Samen met de leraar pas ik de techniek toe met een groep leerlingen. Zij leren elkaar vragen stellen en met belangstelling verschillen onderzoeken.
  • Clean Audit. Een training waarin je leert de gesprekstechnieken van Clean Language te gebruiken voor vruchtbare auditgesprekken.
  • Toegepaste training. In deze training wordt Clean Language toegepast op een specifiek doel, bijvoorbeeld intake, loopbaanreflectie, afstemming met ouders, burgerschap. Deze training wordt op maat gemaakt.

Zie ook mijn blog over Clean Language en loopbaangesprekken met leerlingen.